Ljuvlig chokladgröt

En utav de godaste frukostarna jag någonsin ätit är helt klart denna! Ja, det var verkligen ett riktigt lyckat experiment som jag gjorde nån gång för länge sen och som fick ett riktigt bra resultat. Jag kan inte säga annat än att jag rekommenderar det, inte minst till alla chokladälskare där ute.
 
Det här blir också mitt "bidrag" till "Månadens sötsak" hos Söta saker, som denna månaden har tema "morgon" (vilket för övrigt är typ det bästa temat man kan tänka sig..)
 
  
Chokladgröt, 1 portion
 
• 0,5 banan
• 1,5 msk kakao
• 1 tsk hasselnötssmör
• 1,5 dl vatten
• 0,5 dl mjölk
• 1 dl havregryn  
• 1 krm salt
 
Mosa bananen ordentligt och mosa in kakaopulvret och hasselnötssmöret (går säkert med jordnötssmör eller liknande också).
 
Häll vattnet, mjölken, havregrynen och saltet i en kastrull och koka upp. Låt sedan småkoka tills gröten inte är "grynig" längre, utan har fått en jämn men fortfarande ganska lös konsistens. 
 
Tillsätt sedan bananröran och låt koka tills gröten nästan har den konsistensen du vill ha. Ta sedan av kastrullen från plattan och låt svalna och tjockna ihop sig lite. Avnjuts sedan gärna med mjölk (som efter en stund av någon märklig anledning smakar som oboy).

Kommentarer
Postat av: Annika

Mums c:

2014-03-08 @ 10:05:42
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Marie Bergman - Om livet på Cypern

Wow, måste testas! =)

Svar: Tycker jag verkligen! =)
Cecilia

2014-03-10 @ 13:08:21
URL: http://mariebergman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0