Frukostkaka med smak av banan och vanilj

Denna morgon så var jag som så många andra gånger otroligt sugen på att experimentera lite i köket för att förhoppningsvis lyckas improvisera fram något riktigt mumsigt. Ett flertal gånger när jag har gjort det så har det visserligen slutat som rena rama sörjan, men denna gången var det som tur var inte fallet. Nej, den här gången så var det något riktigt himmelskt som togs ur ugnen.
 
Jag kallar det för en banan- och vaniljkaka eftersom jag än så länge inte har kommit på något mer kreativt namn och som topping hade jag en hasselnötskesoröra.
 
 
Frukostkaka med smak av banan och vanilj, 1 portion
 
0,5 banan
• 3 msk mjölk
• 1 tsk grahamsmjöl
• 0,5 dl havregryn
• 0,5 tsk bakpulver
• 1 äggvita
• liten bit vaniljstång.
 
Börja med att sätta på ugnen på 225°C. Mosa sedan bananen och tillsätt mjölk och fröna från vaniljstången. Rör ihop ordentligt. Det gör dock inget om det är lite småbitar av bananen kvar, det blir bara gott sen.
 
I en skål vid sidan om så rör du ihop alla torra ingredienser. Häll sedan bananblandningen över och blanda väl.
 
I ytterligare en annan skål vid sidan om så vispar du sedan äggvitan till ett hårt skum. Rör sedan ner det i din smet och häll sedan upp det i någon form av ungsform. Grädda i mitten utav ugnen i ungefär en kvart. Tiden är dock väldigt väldigt ungefärlig, det beror bland annat lite på vilken sorts form du har. Håll noga koll på din kaka. När den har fin färg och inte reser sig mer, ja då är det dags att ta ut den.
 
Som topping kan du sedan ha lite vad du känner för. Jag blandade ihop en klick keso, en klick yoghurt och en klick hasselnötssmör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0