Lyxiga fudgebrownies

Det fanns en tid då allt jag bakade, på något sätt smakade choklad. För mig var det höjden av smakupplevelse och ansåg därför att om man ville baka något som skulle få folk att rent utav hamna i smakhimlen, så kunde man helt enkelt inte skippa denna underbara ingrediens. Så jag bakade därför allt ifrån kladdkakor till chokladbollar och tröttnade, tack vare de stora variationsmöjligheterna, aldrig på den ljuvliga smaken av choklad.
 
Tillslut så upptäckte jag dock (som tur är) att det också finns en himlans massa annat gott man kan baka och insåg att det verkligen inte fanns någon som helst anledning till att begränsa sig till en "smakkategori". Men ibland, när det där förmodligen medfödda chokladsuget dyker upp, då är det inte mycket som slår en stor brownie med stora bitar av choklad och nötter. Åh... det är så att jag smälter av bara tanken... 
 
 
Så inför sådana tillfällen så bjuder jag er nu på ett recept på just sådana brownies. Fick faktiskt ett litet infall och bakade dem just imorse. Just då hittade jag två halva chokladkakor i en plåtburk - en av ljus choklad med pistagenötter och en av mörk choklad med smak av apelsin - och använde därför dem till mina brownies. Det funkar dock med i princip vilken choklad som helst och också med vilka nötter som helst, så ta vad ni har eller vad ni gillar mest. Det är det som är så väldans spännande och bra med brownies -  man kan experimentera med smakkombinationer och variera dem i det oändliga.
 
 
Fudgebrownies, ca 24 st
 
• 100g sötmandel eller nötter
• 100g blockchoklad
• 200g smör eller margarin
• 1,5 dl kakao
• 3 ägg
• 3 dl strösocker
• 3 dl vetemjöl
• 1 msk vanilljsocker
• 0,5 tsk bakpulver
• Floursocker till garnering
 
Lägg bakplåtpapper i en liten långpanna (ca 20x35 cm). Hacka därefter mandeln och chokladen grovt. Smält smöret i en kastrull på låg värme och rör ner kakaon. Vispa sedan ägg och socker pösigt och rör efter det ner kakaoblandningen, mandeln, chokladen och mjölet blandat med vaniljsocker och bakpulver. Bred ut smeten i formen och grädda sedan mitt i ugnen i 150°C, ca 45 minuter. Låt kakan svalna och skär den i rutor som sedan, för syns skull, kan pudras med lite floursocker. 

Kommentarer
Postat av: Viveka

mmmmmmmm så GOTTT!

2013-10-19 @ 09:24:05
URL: http://vivve.blogg.se/
Postat av: Linnea

Å så goda de ser ut! :D

2013-10-19 @ 09:35:51
URL: http://blommali.blogg.se/
Postat av: Lisa Radojewska

Bakade julfudge igår! Så gott!
Kram

2013-10-19 @ 09:38:12
URL: http://raawhr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0