Müslibars

Det var mycket som kunde konstateras när jag för första gången fick se denna terminens schema, både positiva och negativa saker. Över lag så var det väll ändå helt okej, men saker som att man bara har enstaka lektioner tillsammans med hela klassen känns ju mindre kul förstås.
 
Dessutom så upptäckte jag hur det vissa dagar förmodligen kommer att bli över sju timmar mellan frukost och lunch, vilket tja.. känns som en lite väl lång tid. Man kommer helt klart behöva ha med sig något att stoppa i sig för att orka hela dagen, och det gärna i all hast eftersom det oftast inte heller är särskilt lång tid mellan lektionerna.
 
 
Och vad är då inte bättre än Müslibars? Eller Granolabars, Mellanmålsbars, Müslikakor, Mellanmålskakor - eller vad man nu vill kalla dem. Kärt barn har många namn som sagt. Men då talar vi inte om de man köper, för de innehåller så himlans mycket mer än bara de nyttigheter som de vill få oss att tro att de endast innehåller.
 
Jag letade efter recept i cirka en evighet, men det hela slutade med att jag experimenterade fram något med det som fanns hemma och resultatet blev ganska så bra faktiskt. Var nöjd med både smak och konsistens, men kommer helt klart försöka mig på några andra sorter i framtiden också.
 
 
Granolabars, ca 10 st
 
• 0,5 dl valnötter
• 0,5 dl torkade tranbär
• 0,5 dl gula russin
• 4 msk pumpafrön
• 3 dl havregryn
• 0,5 dl kokosflingor
• 1 (ganska liten) banan
• 1 msk honung
• 1 ägg
 
Börja med att hacka valnötter, tranbär och gula russin ganska så grovt. Blanda sedan ihop det med pumpafrön, havregryn och kokosflingor i en skål. Mosa bananen och rör ner honung och ägg i moset, som sedan blandas ner, lite i taget, i de torra ingredienserna. Rör ihop ordentligt och bred sen ut smeten på en liten (ca 20x30 cm) bakplåtspapperklädd plåt. Platta till ytan och grädda sedan mitt i ugnen i 175°C, ca 20 min. Låt dem därefter svalna innan de skärs i önskade bitar. De kan med fördel sedan frysas, för längre hållbarhet.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0