Pistagepraliner

Julgodisrecept nummer två som jag bjuder på är på fina Pistagepraliner. Receptet kommer ursprungligen från boken "Julgodis - För små och stora sockerbagare" av Johanna Westman och det var första gången jag testade på det. Själv tyckte jag att det var för mycket nougat, både eftersom de blev väldigt höga och för att det tog bort mycket utav pistagesmaken. Därför har jag nu när jag ger er receptet här, halverat mängden nougat. 
 
Och på tal om nougat så kommer snart ett recept på hur man gör egen, ifall man skulle vilja det.
 
 
Pistagepraliner, ca 45 st
 
1,5 dl osaltade pistagenötter
• 1 dl sötmandel
• 2 dl florsocker
• 2-4 tsk kallt vatten
• 250g nougat
• 250g mörk choklad av fin kvalitet
• pistagenötter till garnering
 
Börja med att skålla och skala sötmandlarna. Mal dem sedan tillsammans med pistagenötterna i en matberedare tills de är riktigt fint malda. Tillsätt sedan florsocker och 2 tsk vatten och mixa tills det blivit en mjuk samt kavelbar bassa (konsistens som marsipan) - tillsätt mer vatten ifall det behövs.
 
Kavla ut massan till en fyrkant som passar i en långpanna. Klä långpannan dock först med bakplåtspapper innan du sedan lägger den kavlade massan därpå. Smält nougaten i vattenbad och bred sedan ut den över massan. Låt det stelna.
 
Smält också den mörka chokladen över vattenbad och bred sedan den över nougaten. Garnera med nötter innan allt stelnat och låt den sedan göra det (stelna alltså) i kylskåp. Lyft sedan ut hela kakan ur långpannan och skär kakan i lagom fyrkaner. För att underlätta det kan du värma en kniv under hett vatten först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0