Granola

Har man inte testat på granola så har man verkligen missat någonting! Så mycket godare än tråkiga gamla flingor! Som efterätt till frukost - fast nyttigt. Vad kan bli bättre? 
 
Men som med allt annat så är det förstås godast om man tar sig tiden och gör egen. Dock går det ju verkligen att variera i all oändlighet - vilket självklart är något positivt - men jag har än så länge bara testat på två olika och det här är min favorit
 
 
Granola
• 1 dl naturella nötter t ex hasselnötter, sötmandel, cashew- och paranötter
• 2 dl havregryn
• 2 dl boveteflingor
• 1 dl riven kokos
• 1 dl konc äppeljuice
• 1 msk honung
• 1 msk malen kanel
• 1/2 dl torkade tranbär
• 1/2 dl russin gärna hälften gula
• 1/2 dl naturella pumpakärnor
• 1/2 dl linfrön
 
Hacka nötterna grovt och blanda sedan havregryn, boveteflingor, kokos och nötter i en bunke. Rör ihop äppeljuice, honung och kanel i en skål och ringla därefter över havregrynsblandningen och blanda väl. Fördela detta på en bakpappersklädd plåt och tillaga mitt i en 175 grader varm ugn i 15–20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. Låt svalna och rör sen ner tranbär, russin, pumpakärnor och linfrön. Förvara sen din goda granola i en burk med tättslutande lock så att den håller så länge som möjligt.

Kommentarer
Postat av: sannas rum

Det där låter otroligt gott :) Jag tycker även om den fina skeden :)

2013-10-16 @ 16:41:49
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0