Den perfekta kladdkakan

Det är någonting speciellt med kladdkakan. Alla gillar den och alla kan baka den. Snabbt, enkelt, gott - vad kan bli bättre? Men samtidigt är det hela lite som en jakt, en jakt efter den där perfekta kladdkakan. Exakt vad "perfekt" innebär finns det dock förmodligen delade meningar om, men enligt mig så ska den vara seg rakt igenom, kladdig fast inte rinnig, gärna vara lite sprucken, innehålla bitar av choklad och viktigast av allt - smaka så mycket choklad som det bara går!



Jag har bakat och bakat, testat att ha inne den kortare tid i ugnen, gräddat den i högre eller lägre temperatur än normalt, haft den uppe eller nere i ugnen och självklart testat massa olika recept, men aldrig uppnåt perfektion. Föränn nu då...

För sanningen är att när jag bakade kladdkaka som den kristna föreningen "Shalom" som jag är med i, skulle bjuda på, då blev resultatet så nära perfektion som det bara går. Det enda som fattdes var en klick grädde - Det får jag tänka på till nästa gång! 

 
Kladdkaka, ca 20 bitar
• 100g smör eller margarin
• 1 dl matolja
• 4 ägg
• 4 dl strösocker
• 2 dl farinsocker
• 5 dl vetemjöl
• 8 msk kakao
• 4 tsk bakpulver
• 2 tsk vaniljsocker
• 1 nypa salt
• 100g blockchoklad (gärna av lite finare sort)

Smält smöret i en kastrull på låg värme och tillsätt sedan matoljan. Vispa ägg, strösocker och farinsocker tills det blivit riktigt vitt och pösigt och rör sedan ner det varma smöret. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. Häll därefter smeten i en bakplåtspapperklädd långpanna (ca 20x30cm) och stick sedan ner grovt hackade chokladbitar. Grädda därefter kakan i mitten av en 150°C varm ugn, ca 30 minuter.

OBS! Kakan reser sig en del på grund av bakpulvret, men oroa dig inte för att kakan ska bli alldeles för tjock, den  kommer sjunka ner när den svalnat lite och då bli helt perfekt i konsistensen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0