Knäck

Det är inte mycket som hör julen till så mycket som knäck. Men till julen hör också att misslyckas med knäcken.
 
Jag vet inte riktigt, kanske är det bara så för mig, men det känns som om det är i princip omöjligt att riktigt lyckas med knäck. Vill jag ha den mjuk blir den hård och vill jag ett annat år ha den hård blir den mjuk. Dessutom säger alla lite olika gällande temperaturerna för att få "den perfekta" knäcken, men inte är det konstigt med tanke på att "perfekt" innebär så olika för olika människor. 
 
I receptet anger jag dock att man ska koka den till minst 120°C och det är för att jag från den temperaturen anser att de "är klara". Då är de dock något för mjuka för min smak och ligger de i en fin cellofanpåse (vilket några av mina gjorde) finns det en risk att de sakta rinner ut ur sina formar och över alla andra godisar. Exakt hur många grader mer man bör låta den bli kan jag dock inte svara på, utan kör på kulprovet och håll tummarna för att dina ska bli så som du vill.
 
 
Knäck, ca 40 st
 
 2 dl vispgrädde
• 2 dl sirap
• 2 dl strösocker
• 1 msk smör
• 1 dl skållad, skalad och hackad mandel
 
Förbered med att placera formarna på en bricka. Häll sedan grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull (en stekpanna med relativt höga kanter funkar också). Sätt på medelvärme och låt koka upp. Låt sedan småkoka, samtidigt som du hela tiden rör om med en träslev tills smeten blivit minst 120°C. Gör kulprov för att se hur klar den är. Lyft kastrullen från värmen när du tycker att den är lagom. Tillsätt smöret och rör om. Häll sedan upp i formarna och fyll på med hackade mandlar. Låt dem sedan svalna och förvara sedan kallt i en burk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0