Lantbröd

 
Lantbröd

• 1 pkt jäst (50 gram)
• 10 dl vatten
• 2 msk olivolja
• 14 dl vetemjöl (gärna vetemjöl special eller manitoba cream, men det går bra med vanligt)
• 2 msk flingsalt
• 10 dl rågsikt
 

Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt och rör ut jästen. Tillsätt oljan och allt vetemjöl, fast lite i taget. Arbeta degen i bakmasking ca 10 min (går också bra för hand men då behövs betydligt mer tid) Degen är nu som en lös smet och ska jäsa så ca 1 timme, täck över med bakduk. Kör igång maskinen igen och arbeta in flingsalt och rågsikt ca 5 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 3 limpor. Lägg i brödformar och täck med handduk. Jäs i 15 min, snitta ytan på bröden och låt jäsa ytterliggare 15 min under bakduk. Grädda i 35-40 min i 200 grader. Låt bröden svalna i formarna utan bakduk ca 30 min innan du stjälper ur dom, då får de en knaprig fin skorpa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0