Nougatrutor

En favorit i repris gällande julgodis är helt klart mina nougatrutor. Vet inte riktigt hur detta receptet har uppstått. Eller tja... genom en kombination av flera recept för länge sen och en väldans massa förändringar genom åren tror jag väl. Hur som helst så är det min favorit bland julgodisarna.

 

I år gjorde jag dessutom själva nougaten själv vilket både var ganska så enkelt och gott. Men exakt hur man gör det kommer i ett inlägg mycket snart.

 

 
Nougatrutor, ca 40 bitar

• 300g smält smör eller margarin
• 9 dl havregryn
• 3 dl socker
• 0,5 dl ljus sirap
• 3 tsk bakpulver
• 2 msk vetemjöl
• ca 500g nougat
 
Blanda ihop alla ingredienser förutom nougaten och tryck ut i en bakplåtspapperklädd långpanna. Grädda därefter i mitten av ugnet i 175°C, ca 10-15 minuter. Hyvla sedan över nougat direkt efter själva "botten" har tagits ur ugnen. Låt svalna och skär sedan upp i rutor. 

Kommentarer
Postat av: Annika

Gott :D

2013-12-23 @ 17:30:51
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0