Mazariner

Varför inte göra gula mazariner såhär i påsktider?
 
 
Mazariner, ca 15 st
 
Till bottnarna
• 3 dl vetemjöl
• 0,5 tsk bakpulver
• 100g margarin eller smör
• 2,5 msk strösocker
• 0,5 ägg
 
Till fyllningen
• 150g mandelmassa
• 50g margarin eller smör
• 2,5 ägg
• 4 msk vetemjöl
• 0,5 tsk bakpulver 
 
Till glasyren
• 2 dl florsocker
• ca 1,5 msk vatten
• lite citronsaft
• ev. lite karamellfärg
 
Smörj formar av metall eller aluminium väldigt ordentligt. Arbeta sedan samman ingredienserna till bottnarna och låt sedan degen vila inlindad i plastfolie i kylskåpet i några timmar.
 
Förbered fyllningen genom att riva mandelmassan eller finfördela den i en matberedare. TIllsätt sedan rumstempererat matfett och rör alltsammans smidigt. Blanda i äggen, ett i taget under omrörning och vänd sedan i mjölet blandat med bakpulvret.
 
Kavla ut och klä formarna, eller tryck ut degen direkt i formarna. Fördela fyllningen i formarna och grädda sedan i nedre delen av ugnen i 200°C i ca 15 minuter. Låt dem sedan kallna. Ett tips om man vill att de ska få en platt yta är att när de svlanat någorlunda vända dem upp och ner på ett plant underlag och låta dem kallna så.
 
Gör sedan glasyren genom att röra ihop sockret med lite vatten taget tills det fått en bra konsistens. Om man har lite citron så kan man också gärna droppa i lite granna för extra god smak. Du kan också göra som jag och färga den med lite karamellfärg eller liknande. Bred sedan på glasyren och låt stelna.
 
Sen är det bara att njuta av dina bakverk!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0