Cheesecake från Grekland

Förra året firade jag min födelsedag bland annat genom att fixa en liten trerättersmiddag. Den blev väldigt lyckad och jag fick också möjligheten att testa på lite nya saker. Bland annat så testade jag på att göra en förrättscheescake med bland annat tomat och fetaost. Den var otroligt lätt att göra, perfekt att förbereda dagen innan och enormt god att äta. Den var så god att den lika gärna kan ätas som varmrätt.
 
 
 
Cheesecake från Grekland
 
• 15 st digestivekex (gärna råg eller fullkorn)
• 75 g margarin
• 500 g  kvarg
• 2 st ägg
• 5 st soltorkade tomater i olja
• 0,5 tsk salt
• 1 krm peppar
• 150 g fetaost 
• några körsbärstomater
• några blad färsk basilika
 
Sätt ugnen på 175°. Krossa eller mixa kexen fint. Smält margarinet och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 min. Vispa ihop kvarg och ägg till en slät kräm. Finhacka tomaterna. Rör ner tomat, salt och peppar. Smula osten grovt. Fördela osten på botten och häll över kvargblandningen. Grädda ytterligare ca 30 min. Låt cheesecaken svalna något.

Skär körsbärstomaterna i halvor. Blanda tomater och basilikablad försiktigt. Lägg upp det i en hög på cheesecaken. Denna cheesecake, som liknar en paj, kan serveras ljummen eller kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0