Pepparkakskola

Även om fudge som smakar som lussekatter är ljuvligt, så är det inte mycket som slår kolor med smak av pepparkaka. Så sist men inte minst kommer här ett recept på pepparkakskolor.

  

  

Pepparkakskolor, ca 40st

 

1 dl sirap
• 4 dl socker
• 2 dl farinsocker
• 3 dl vispgrädde
• 3 tsk pepparkakskryddor

Börja med att blanda allt utom pepparkakskryddorna i en bred, tjockbottnad kastrull (funkar också med en stekpanna med relativt höga kanter). Koka upp under omrörning. Småkoka sedan tills kolan har nått 120°C och klarar ett kulprov. Rör därefter i pepparkakskryddorna och ta kastrullen från plattan. Häll upp smeten på bakplåtspapper och låt den stelna. Skär sedan i rutor med vass kniv (gärna penslad med lite matolja) och packa gärna in dem i cellofan eller bakplåtspapper.


Kommentarer
Postat av: Annika

Gott!

2013-12-23 @ 17:26:06
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0