Hembakta vaniljhjärtan till alla hjärtans dag

På fredag är det dagen som så många antingen älskar eller hatar. På fredag är det dagen då vissa visar så mycket kärlek de bara kan till sin älskade, medan vissa sörger att de inte har någon flic- eller pojkvän. 
 
Jag är så singel man bara kan bli och ja, jag sörger på alla hjärtans dag. Dock sörger jag inte det faktum att jag varken har pojkvän eller flickvän utan jag sörger att det finns folk som låter en sorg som det gå ut över denna fina dag. Jag sörger att vi inte bara använder denna dag till att sprudla av kärlek, så att vi inspireras att göra det under årets alla dagar jag också. Jag sörger att så många inte väljer att tillägna denna dagen alla de älskar, även om de de älskar inte råkar vara en "partner". 
 
Så ja, det jag vill uppmana er till är att visa kärlek. Visa kärlek till dem ni älskar och sprid kärlek till alla runt omkring er. Det ska jag göra. Och på fredag ska jag främst tillägna dagen min underbara lillebror som jag älskar över allt annat. Just jag ska inte visa min kärlek med hjälp av hembakta vaniljhjärtan, men det är annars en väldigt bra grej som man kan göra. Så här kommer ett recept. Lite pilliga är de, men så värt är det!
 
 
Vaniljhjärtan, ca 12 st 
 
• 4 dl vetemjöl
• 1 dl potatismjöl
• 0,75 dl socker
• 1 äggula
• 200 gram smör eller margarin
 
Fyllning
• 1 dl mjölk
• 0,5 dl vispgrädde
• 1 äggula
• 2 tsk socker
• 1 msk potatismjöl
• 0,5 vaniljstång
• 2 tsk vaniljsocker
 
Smörj hjärtformar av metall. Blanda sedan ihop vetemjölet, potatismjölet, sockret, äggulan och margarinet till en smidig de, gärna i matberedare och låt den sedan vila i kylskåp inlindad i plastfolie 30-60 min.
 
Förbered under tiden fyllningen genom att blanda äggulan, sockret, potatismjölet och mjölken i en kastrull. Dela vaniljstången på mitten, skrapa bort de svarta fröna med en kniv och lägg i kastrullen. Sjud under vispning på svag  värme tills krämen tjocknar. Låt den kallna och tillsätt sedan vaniljsockret. 
 
Kavla ut degen (ett tips är att göra det mellan två skivor plastfolie så att du slipper problemet med att degen fastnar i bordet eller kaveln) och klä formarna med ungefär hälften utav degen. Lägg en klick fyllning i varje och täck med lock av degen. Kläm till ordentligt i kanterna så att degdelarna fäster i varandra.
 
Grädda kakorna på galler i nedre delen utav ugnen i 200°C i ca 15 min. Stjälp sedan försiktigt upp kakorna på plant underlag medan de fortfarande är varma och sikta sedan över lite florsocker precis innan de ska serveras.

Sen är det dags att njuta av din skapelse tillsammans med dina älskade!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0