Saffransfudge

Vad säger ni om godis som smakar lussekatter? Tja.. om ni är någon som inte tycker om saffran (vilket jag själv knappt kan begripa är möjligt), så kanske det inte låter vidare bra, men annars tycker ni säkert som mig - att det låter som en dröm. Sanningen är att det verkligen smakar som en dröm också. En fudge som smälter sådär ljuvligt på tungan och med så mycket smak av saffran. Helt klart något som ska göras igen nästa jul!

 

 

Saffransfudge, ca 30 bitar

• 2,5 dl vispgrädde

• 3 dl strösocker

• 2 msk ljus sirap

• 75 gram vit choklad, hackad

• ½ gram saffran

 

Börja med att koka upp grädde, socker och sirap. Låt allt koka på svag värme i cirka 10-15 minuter, tills smeten klarar ett kulprov. Ta därefter kastrullen från plattan och rör i saffran samt den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält och häll sedan smeten i en bakplåtspappersklädd form, ca. 10x15 cm. Ställ svalt och låt stelna. Skär sedan upp den i bitar med en vass kniv.

 


Kommentarer
Postat av: Annika

Super mumsigt c:

2013-12-23 @ 17:26:49
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0