Kokoskaka

I all hast slängde jag för inte så länge sedan ihop en kaka. Om man får gäster - vilket vi då skulle få - så tycker jag nämligen att det är så mycket roligare ett bjuda på något hembakt. Aldrig tidigare hade jag dock bakat denna kakan, men det blev en succé ändå. Den underbara kokossmaken var verkligen farligt god!
 
 
Kokoskaka
• 3 ägg
• 3 dl socker
• 2,25 dl vetemjöl
• 2,25 dl kokosflingor
• 2 tsk vaniljpulver
• 150 gram smör eller margarin
 
Smörj en rund form - gärna med löstagbar botten - med margarin och "bröa" med kokos. Smält sedan margarinet och låt svalna medan du vispar ägg och socker pösigt. Rör ihop vetemjöl, kokosflingor och vaniljpulver och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt sedan det smälta margaringet och häll sedan smeten i formen.
 
Grädda därefter i mitten av ugnen, i 175°C i ca 30 min. När kakan har en fin gyllenbrun färg är den klar. Till sist kan du om du vill pudra över lite fluorsocker för att få en finare kaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0