Pepparkaksgranola

Nu så här när dörren till julen verkligen har öppnats, anser jag att juligheter gärna får speglas i alla mina vardagsbestyr. Inte minst frukosten. Just därför - och eftersom jag överlag är en fullkomlig frukostfantast - så har jag ägnat massa av helgens tid till saker som kan förgylla mina frukostar hela julen.
 
Första - och allra bästa - saken jag testade på, var att göra pepparkaksgranola. Hittade ett recept men följde det knappt alls, så som vanligt blev det mer utav ett egetkomponerat recept.
 
Resultatet blev oooootroligt lyckat! Smaken ligger någonstans mittemellan pepparkaksdeg och riktiga pepparkakor och smakar juligt så det ryker om det. Så testa testa testa, annars missar ni något väldigt mumsigt juligt!
 
 
Pepparkaksgranola, ca 3 burkar
 
• 12 dl havregryn
• 2 dl solroskärnor
• 4 msk pepparkakskrydda (gärna rågade)
• 2 nypor flingsalt
• 2,5 dl vatten
• 1 dl rapsolja (neutral i smaken)
• 3 msk mörk sirap
• 1 dl mandlar
• 1 dl valnötter
• 2 dl russin
• 1 dl krossade linfrön

Sätt ugnen på 175 grader och blanda sedan havregryn, solroskärnor, pepparkakskrydda och flingsalt i en bunke. Blanda sedan ihop vatten, olja och sirap och häll över lite i taget, med omrörning mellan tillsatserna. Blanda ihop ordentligt. Häll ut allt på en bakplåtspappersklädd långpanna och nyp ihop blandningen lite här och var så att små "klumpar" bildas. Grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter, eller tills granolan blivit knaprig, men tänk på att röra om ungefär var 10:e minut så att granolan inte bränns.
 
Medan granolan är i ugnen, rosta valnötter och mandlar i en torr stekpanna. Ha på högsta värmen och blanda runt hela tiden. Det går relativt fort, så var försiktig så att de inte bränns. När du hör att det börjar "knäppa" i stekpannan är det klart. 
 
När granolan är klar i ugnen, ta ut den och låt den svalna. Rör sedan ner valnötter, mandlar, russion och linfrön. Förvara sedan din mumsiga granola i luftt- och fukttäta burkar. 

Kommentarer
Postat av: Robin

Ärligt talat så har jag aldrig äns hört talas om Pepparkaksgranola tidigare. Så det här måste man ju testa ^^

Svar: Det tycker jag verkligen du ska göra då!
Cecilia

2013-12-01 @ 23:16:52
URL: http://thegamingground.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0