Vörtbröd

En vän berättade för mig en gång att vörtböd, det var något hon och hennes föräldrar alltid hade bakat själva till jul. Det var till och med så att hon inte förrän nyligen visste, att man faktiskt kunde köpa färdigbakt i affären.
 
För mig var det verkligen tvärt om. I alla år hade mina föräldrar köpt vörtbröd och jag har aldrig haft en tanke på att försöka mig på att baka det själv - förrän jag hörde just detta från min vän.
 
Så ja, jag beslutade mig för att testa och gott blev det verkligen. Inte alls som färdigköpt, väldigt annorlunda, men fortfarande väligt gott. Receptet hittade jag för övrigt hos Söta Saker.
 
 
Vörtbröd, 2 st limpor
 
• 50 g jäst
• 50 g smör eller margarin
• 1 flaska porter (33 cl)
• 1 flaska julmust (33 cl)
• 1 dl mörk sirap
• 1 tsk salt
• 1 msk malen pomerans
• 1 tsk malen ingefära
• 12 dl rågsikt
• ca 8 dl vetemjöl
• 1 dl russin
 

Till pensling:

• 1 msk sirap

• ½ dl hett vatten

Börja med att smula ner jästen i en bunke. Smält sedan smöret och tillsätt porter och julmust. Värm tills blandningen blir ca 37°C. Häll lite över jästen och rör tills den löser sig. Blanda sedan ner resten av spadet. Rör ner sirap, salt, pomerans och ingefära och därefter rågsikten och russinen. Blanda i vetemjölet lite i taget och arbeta tills degen släpper bunken. Jäs sedan i ca 30 minuter under bakduk. Baka därefter ut på mjölat bakbord till två runda eller lätt ovala limpor. Jag valde också att runvika dem för att få till en fin yta. Lägg dem sedan på plåt och nagga dem med gaffel innan du låter dem jäsa ytterligare 30 minuter under duk. Rör samman kokt vatten och sirap och pensla bröden sedan med detta. Grädda dem sedan långt ner i ugnen i ca 40 minuter och i 200°C.


Kommentarer
Postat av: Marja

Tänka själv våga mig på vörtbröd innan jul!

Svar: Tycker jag verkligen att du ska!
Cecilia

2013-12-22 @ 13:08:25
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

När jag nästan fick kämpa för att min privata blogg inte skulle förvandlas till en bak/matblogg, så tänkte jag att det nog var dags att göra något åt saken. Så här är nu Hallondrömmen - min egen lilla kokbok i cyberrymden.

Matbloggstoppen


Matklubbens Topplista

RSS 2.0